Arbetsmiljöpolicy

Välkommen till Jobwise arbetsmiljöpolicy
Senast uppdaterad: 2024-08-14

Arbetsmiljön i vår verksamhet ska vara sådan att de som arbetar hos oss inte drabbas av ohälsa eller kommer till skada på grund av arbetet och att de trivs och kan utvecklas både yrkesmässigt och som individer.

Arbetsmiljöarbetet ska genomsyra alla beslut som fattas och alla aktiviteter som genomförs. Vi accepterar ingen form av mobbning eller trakasserier på vår arbetsplats. Vår arbetsmiljö ska präglas av öppenhet och alla individer ska behandlas jämlikt och med respekt.

Gällande lagstiftning inom arbetsmiljöområdet är en nedersta gräns för vårt arbetsmiljöarbete och vi strävar efter att hela tiden förbättra vår arbetsmiljö såväl organisatoriskt och socialt som fysiskt.

På vår arbetsplats innebär det att:

  • Arbetsmiljöarbetet är en naturlig del i allt vi gör

  • Chefer och arbetsledare erbjuds utrymme i sin vardag att utveckla sina kunskaper och sin kompetens för att kunna verka för en bra och säker arbetsmiljö

  • Samtliga anställda får den introduktion och utbildning de behöver för att kunna arbeta säkert och hälsosamt

  • Alla tillbud och olyckor som inträffar rapporteras och utreds så att vi kan vidta åtgärder

  • Vi årligen följer upp vårt systematiska arbetsmiljöarbete

  • Vi har ett tydligt och synligt ledarskap med respekt och omsorg om varje medarbetare

  • Vi ska genomföra kollektiva skyddsåtgärder som passar alla i första hand, men att vi också anpassar krav och förutsättningar efter var och ens förmåga

  • Vi ska kontinuerligt sträva efter att var och en får en kompetensutveckling som syftar till yrkesmässig utveckling och främjar en hälsosam arbetsmiljö

Jobwise ska vidare systematiskt planera, leda och kontrollera verksamheten på ett sätt som säkerställer att arbetsmiljön uppfyller kraven i lagen och dess föreskrifter, samt arbetsmiljörelaterade övriga lagefterlevnadskrav.

Ansvar och rutiner för en säker arbetsmiljö

På våra arbetsplatser är det en självklarhet att alla som är anställda rapporterar in tillbud och förbättringsförslag var på Jobwise löpande ska utreda arbetsskador, undersöka risker i verksamheten och vidtaga de åtgärder som krävs. Åtgärder som inte kan vidtagas omedelbart ska skrivas ner i en handlingsplan och tidplaneras. Förebyggande hälsoarbete ska främjas för att förhindra ohälsa och olyckor.

För att säkerställa ovanstående delegeras arbetsmiljöuppgifter. Chefer med delegation ansvarar för att till kundföretag, före eller i samband med uppdragsstart, klargöra dennes samordningsansvar i arbetsmiljöhänseende, samt säkerställa att arbetsplatsen har en god arbetsmiljö enligt Jobwise rutiner.

Chefer med delegation ansvarar även för att till ambulerande bemanningskonsulter, före eller i samband med uppdragsstart, informera om rutinerna kring arbetsskador, säkerhet, psykosocial arbetsmiljö, samt vad arbetstagaren ska vidta för åtgärder för att kunna utföra sina arbetsuppgifter på ett säkert sätt och i enlighet med Jobwise policys och rutiner. Vi ansvarar även att informera anställda om de olika kanalerna som kan användas vid misstanke om oegentligheter, antingen hos oss som arbetsgivare eller hos våra kundföretag.

Psykosociala arbetsmiljön

Inom Jobwise ska vi ha ett särskilt fokus på den psykosociala arbetsmiljön där vi med gott ledarskap och vägledande principer ska verka för att förebygga och hantera stress, mobbning, trakasserier och andra faktorer som kan påverka den psykosociala arbetsmiljön negativt.

De viktigaste principerna för detta är följande:

  • Öppen kommunikation
    Vi uppmuntrar alla anställda att uttrycka sina tankar och känslor, samt att lyssna och respektera varandras åsikter. Respektfullt beteende: Vi förväntar oss att alla medarbetare behandlar varandra med respekt och värdighet, oavsett kön, ålder, etnicitet, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.

  • Förebyggande av stress
    Vi strävar efter att skapa en arbetsmiljö som minimerar stress genom att erbjuda rimliga arbetsbelastningar, tydlig kommunikation om arbetsuppgifter och förväntningar, samt möjlighet till flexibilitet när det gäller arbetstider och arbetsmiljö.

  • Stöd och resurser
    Vi tillhandahåller resurser och stöd för att hjälpa anställda att hantera stress, konflikter och andra psykosociala problem på arbetsplatsen. Detta inkluderar tillgång till externa rådgivningstjänster, personalutbildning och regelbunden uppföljning av medarbetares välmående.

  • Rapportering och hantering av incidenter
    Vi uppmuntrar anställda att rapportera incidenter av mobbning, trakasserier eller annat oacceptabelt beteende till sina chefer eller HR-avdelningen. Alla rapporterade incidenter kommer att behandlas konfidentiellt och utredas snabbt och rättvist.

  • Fortlöpande förbättring
    Vi är engagerade i att kontinuerligt utvärdera och förbättra vår psykosociala arbetsmiljö. Vi uppmuntrar feedback från anställda och kommer att genomföra regelbundna enkäter och möten för att diskutera arbetsmiljöfrågor och förslag på förbättringar.

Vi tror att en positiv och stödjande psykosocial arbetsmiljö är avgörande för både medarbetarnas välmående och företagets framgång. Genom att följa dessa principer och arbeta tillsammans kan vi skapa en arbetsplats där alla känner sig trygga, respekterade och engagerade i sitt arbete.

Vi fastställer och reviderar våra arbetsmiljömål årligen.

– Alexander Ehnborg, VD